I am writing this page for Mobile Phone in English with Google translator. Click the English version and see the result.

• Karup Å
  • Henne Mølle Å
  • Hvide Sande
  • Links danske sider

Man begynder som barn og ender som voksen fisker

Når først man er bidt af en
    Når først man er bidt af en "gal fisk", holder det ved livet igennem

Vejrudsigten København yderligere info fås her:

Wunderground.com

Vandtemperatur Varde Å 2022

Karup Å

Dagkort til Karup Å - English version

Jørgen Walter med en 6 kg havørred

Det var på én af vores årlige fisketure i FLS Sportsfisker-forening, hvor der virkelig var bid. Det er mig selv, der tog "kegler" med en flot havørred i legedragt på 6,0 kg fanget i zone 4 nedstrøms Hagebro ved " 22 Æbletræet " den 6. oktober 2001. Den blev fanget kl. 11.30 i solskin på en blank Droppen 3 spinner med sorte prikker. Det var faktisk den gang, hvor vi opdagede, at små livlige spinner virkelig pirrede fisken, og hvor det hele startede med, at vi lavede disse spinner selv. Ørreden var i god stand og gav kamp til stregen, så jeg måtte gå i vandet for at lande den, da jeg på fangst tidspunktet var alene på pladsen uden fangstnet. Min gode ven og fiskekammerat Bent var kørt "hjem" for at lune rødvinen og dække op til frokost.

Min søn Flemming med tre ørreder

Jeg fik kun en ørred

Billederne er fra foråret 1991, hvor min søn Flemming og jeg var i Karup Å til en gang prøvefiskning inden, vi skulle på fisketur med KSF til efteråret. Denne tur kan ses under "Klub nyt" Køge Sportsfiskerforening. Så vidt jeg husker, er alle ørrederne fanget på orm. Alle holdt naturligvis målet, men måske skulle en eller anden være genudsat, da der var nogle nedgænger i blandt.

Køge Å

Dagkort til Køge Å - English version

Næste ned    Næste op

Ingen billede af fangsten, men et billede af et godt stryg i Køge Å, hvor jeg ofte fanger bækørreder eller i sæsonen havørreder. Havørrederne sættes gerne ud igen, da de fleste fanges om foråret, og derfor er nedgænger.

Strækningen ligger opstrøms den gamle jernbanebro i Køge Ås og strækningen er fluevand. Du skal være medlem af KØGE SPORTSFISKERFORENING for at fiske på denne strækning. Du kan indhente flere oplysninger vedrørende medlemskab hos Kasserer Dennis Petersen. Du kan også melde dig ind i Foreningen på web adressen.

Et godt stryg i Køge Å

Love for KSF klik her

Rådyr i baghaven

Jeg har godt nok været jæger for flere år tilbage, men nu nænner jeg ikke at skyde mine fire rådyr, som går i min baghave. Det må man heller ikke. De har holdt til i flere år i et lille hegn mellem to marker, som støder op til min grund. Hver morgen og aften kommer de ud på marken for at æde græs, som marken ligger hen med om vinteren.

Det begyndte med et par, som for to år siden fik to lam, og denne familie holder sammen endnu. Jeg tror, at det må være to hunner, for ellers ville hannen nok jage en anden han væk, når denne blev voksen. Det bliver spændende at se, hvor mange nye det bliver til i maj/juni 2006. Da jagtsæsonen gik ind i oktober, kom et femte rådyr til fra en nærliggende skov, men denne blev dog ikke accepteret og er nu løbet tilbage til skoven.

Tryggevælde Å

Dagkort til Tryggevælde Å - English version

Næste ned    Næste op

Går man strækningen fra Prambroen til slusen finder man nogle gode standpladser for både ørreder og aborrer. Prøv under det store piletræ på modsatte side samt i svinget lige før slusen i den side, hvor du fisker fra. Der ligger en stor sten, og ofte er der også en ørred, hvis ikke der har været for mange på stedet før dig. Se kortet her: Kort nr. 1

Et andet godt sted er opstrøms Prambroen, i første sving lige efter det store piletræ, der hænger ud over åen. Her er ofte ørreder, aborre og gedder, alt efter årstiden.

Slusen ved Tryggevælde Å

I maj 2013 blev hele skovområdet på Odden fældet - læs skamferet.
    Nu kan der ikke findes læ mere for vestenvinden ved slusen

Odden er her fældet - læs skamferet

Andre gode steder er opstrøms Varpelev vejbroen ( kun for medlemmer ). Den 22. januar 2002 fik jeg en havørred på 8 kg. Fisken var i god stand, men det var en hun, der havde været oppe at gyde, og hele halestykket var slidt af i grus og sten, så den blev genudsat. Håber at se den igen til efteråret.

Onsdag den 13. marts 2002 var jeg igen i "Trygge", og fangede en han havørred på 6 kg og 84 cm. Det er den tiende store havørred, som jeg har fanget i år. Dog kun hjemtaget to på grund af blødning fra gællerne.

Der har aldrig været så mange ørreder i "Trygge", som der er i år. Men til gengæld er der "ingen" aborre. Jeg tror personligt, det har noget med, at ørrederne overtager aborrenes gydepladser. Så i fremtiden bliver Tryggevælde Å kendt for en "Havørred Å" i stedet for en "Aborre Å".

En rettelse til "ingen" aborre: Der fanges aborre, men næsten kun på levende fjordrejer.

Alle ørreder er fanget på hjemmelavede spinner fra Webmaster. Disse spinner er virkelig effektive og prisbillig, koster ca. 15 kr. per stk. Jeg bruger typen "Out-line" størrelse 3, i farverne: Fluo Orange, Fluo Gul, Grøn, Perlemor og Glow in Dark. Husk lige værktøjet: Wirestik til 200,00 kr. Prisen er afhængig af antal spinner der købes ind til og kursen på US $.

Jørgens ørred taget ved Prambroen
    Jørgen: Havørred på 5 kg fanget ved Prambroen

Pers ørred taget ved Prambroen
    Per: Havørred på 6,75 kg fanget ved Prambroen

Lørdag den 1. februar 2002 var en fiskekollega og jeg i "Trygge" for at prøve fiskelykken. Vi begyndte ved 10 tiden nedstrøms Prambroen og kom til svinget før slusen lidt efter kl. 11. Min fiskekollega havde kastet et par gange ud over den før nævnte sten, og bang så sad der en krabat på krogen. Det var en stor han havørred på 5,5 kg og 82 cm. Desværre en "nedgænger", så den blev genudsat. Konditionsfaktor 1.00, ikke så dårligt endda.

Efter at have indtaget kaffe og basser på bænken ved Prambroen, skulle vi lige prøve et par kast, inden vi skulle hjem. Så vi besluttede os til svinget opstrøms Prambroen ved piletræet. Nogle kast opstrøms gav kun bund hug på grund af den stærke strøm, så jeg rettede kastet skråt nedstrøms mod den modsatte brink. Og SÅ var der hug. En hun ørred i pæn stand på 5 kg og 79 cm. Det må være de såkaldte "elevatorfisk". De svømmer ud og ind af åen her i foråret. Konditionsfaktor 1.01.

Det er dog helt fantastisk med "Trygge" i år. Den 20. marts 2002 var jeg igen i åen for at prøve lykken på mine sædvanlige "hot spots". Første kast gav en lille blank havørred på 1,6 kg og 53 cm. Få kast senere bankede en krabat på 3,5 kg og 70 cm ind i min spinner og tog tre flyveture op i luften, inden jeg fik stangspidsen ned i vandet. Jeg så fisken i stærk modlys, og den glinsede kraftig i solen. Bare linen holder, for fisken var jo blank og fuld af gode, stærke kræfter. Ørreden var en hun med ansats til rogn. For at det ikke skal være løgn, sluttede jeg lige af med en havørred på 2,65 kg og 64 cm. Konditionsfaktor: 1.07, 1.02 og 1.01.

Efter at have holdt en pause i år 2003 i "Trygge", har jeg genoptaget fiskeriet, men desværre kunne jeg ikke være med den 17. januar, hvor Køge Sportsfiskerforening afholdt ørredkonkurrence i Tryggevælde Å. På et af billederne oven for ses Per Henriksen med dagens største han havørred på 6,75 kg fanget ved Prambroen i tryggevælde Å. Så sæsonen tegner måske godt, det er bare om at komme til åen med sin fiskestang.

Ørred taget ved Slusen

Ørred taget ved Prambroen

Trygge sat til med grøde om sommeren

Fiskeriet i Tryggevælde Å i 2009 har været en katastrofe. Jeg har flere gange gået forgæves til åen for at finde lidt vand at fiske i. Den første gang jeg var ved slusen i begyndelsen af september, så jeg, at flydespærringen ved Prambroen var sprængt i den ene side, så alt grøde havde samlet sig ved slusen. Der var så meget, at man næsten kunne gå på vandet.

Efter den var blevet repareret igen, samler alt grøde sig nu ved Prambroen og fiskeriet opstrøms broen kan ikke lade sig gøre. Se billedet til venstre. Er det, hvad Køge Sportsfiskerforening byder sine medlemmer og dagkortsfisker? Eller skulle jeg måske sige: Er det, hvad kommunen byder Køge Sportsfiskerforening? Eller er det Vallø Stift, der står for oprensningen?

Jeg mener, at bestyrelsen bør påtale dette problem med grøden overfor de ansvarlige myndigheder i kommunen, så vi kan få et godt fiskevand igen i Tryggevælde Å.

Trygge sat til med is om vinteren

Og så kom der en isvinter, hvor vi igen kunne gå på vandet. Nå! det bliver vel godt engang.

Hvis man venter, bliver det nok godt igen. Her en beretning fra min fiskekammerat:

Dan med en havørred på 2,9 kg og 72 cm

Jeg gik en tur i "Tryggen" få dage efter premieren 2017 - fredag den 20. januar. Vejret var skønt, solen skinnede fra en skyfri himmel og det var helt vindstille.

Startede med at fiske "Svinget" ved slusen. Efter et par kast, så jeg en skygge, der fulgte efter min hjemmelavede spinner - Meps 2. Troede først, at det var en gedde. Kastede igen samme sted helt ovre til kanten på modsatte bred. Så kom hugget. Adrenalinen steg et par grader, og efter en 10 minutters tid fik jeg bæstet i land.

En farvet havørred på 2,9 kg og 72 cm - konditionsfaktor 0.78. Smagte i øvrigt godt, selv om det var en nedgænger. Havde i øvrigt også en del lus. Det var nok en "elevator" fisk. Det er dem der går op og ned mellem hav og å. Fortsatte fiskeriet opstrøms Prambroen, men det blev ved den ene ørred.

Foto & Tekst: Dan

Karlstrup Put & Take

Dagkort til Karlstrup Put & Take - English version

Næste ned    Næste op

Solrød Sportsfisker Klub "Regnbuen" lejer fiskerettighederne i denne krystalklare Put og Take sø af Skov- og Naturstyrelsen. Søen er opstået ved, at man har brudt kalk i næsten 150 år. Den sidste ejer Aalborg Portland stoppede med at grave kalk i 1975, og søen lå derefter godt beskyttet bag plankeværk i nogle år.

I 1979 blev Solrød Sportsfisker Klub "Regnbuen" stiftet, og så begyndte der at blive aktiviteter omkring søen. I dag kan alle fiske i søen med gyldigt fiskekort, men pas godt på naturen for der er mangt et dyreliv i og omkring søen. Besøg søen og tag en brochure med hjem og læs mere om stedet, og særligt om de fossiler der findes i kalklaget.

Der er opført en platform til kørestolsbruger i den sydlige ende af søen, der hvor P-pladsen på Silovej er eneste parkeringsmulighed for medlemmer af "Regnbuen". En stiforbindelse ned af skrænterne til denne platform er opført i den nordlige ende af søen ved Højagervej, hvor det er ulovligt at parkere for medlemmer af "Regnbuen". En lidt besværlig tilgang til fiskepladsen for handicappede kørestolsbruger. En enkelt løsning vil være at fjerne den "Røde bom" ved Højagervej og indrette en P-plads for handicappede.

Dagkort kan købes til søen, men bemærk de Generelle Regler for fiskeriet i søen afviger meget fra andre "almindelige" Put og Take søer. Husk også at aflevere fangstrapport i den grønne postkasse, der er opstillet ved opgangen til trappen. Inden du melder dig ind i klubben, så læs her.

Erik med sin første ørred

Carsten med sin første ørred

KLUBMESTERSKAB 2002

Søndag den 1. september. Fremmødet var beskeden, under 100 medlemmer. Dagens fangster var ligeledes få fisk, men af god kvalitet.

Dagens fangster var små

Den største var 5,4 kg. - Dog ikke denne

Jeg har været medlem af "Regnbuen" i 10 år - fra 1999 til 2009. I begyndelsen synes jeg, at det var den bedste sportsfiskerforening af flere grunde: Man fangede altid en god fisk, fik en dejlig fiskesnak med andre medlemmer, eller hvis der ikke var nogen, gik man blot rundt og nød den dejlige og rene natur. Som tiden gik ændrede idyllen sig også, det blev nødvendigt at have P-vagt på sin bil på Silovej og bodyguard med sig rundt om søen. Nogle issues i 2009 bevirkede, at jeg meldte mig ud af klubben. Det kan læses på:
    sn dk eller på Lystfisker Forum, hvorfor andre også meldte sig ud af klubben.

Min bil efter et medlem med sin
    Min bil efter et medlem med sin "ven" på dagkort forlod søen før mig

Torsdag den 26. marts 2009 gik jeg en tur til søen ved ca. 10 tiden og begyndte at fiske i det nordøstlige hjørne. Jeg var den første på stedet og så ikke andre fisker ved søen. Og dog! pludselig kom to fisker op mod mig - et medlem og en dagkorts fisker. De stillede sig på østsiden tæt op mod mig og begyndte at fiske mod min line. Medlemmet fiske med flue, så der var ingen problemer i dette. Dagkorts fiskeren fiskede med spinner eller blink, så han krydsede min line flere gange. Jeg blev sur, kiggede på ham, men sagde ikke noget til ham. Han fortrak mod syd, fangede en fisk, måske med rogn, og gik så op af trappen. Klokken var måske 12.00 for jeg gik op til min bil kl. 13.00 og fandt den oversmurt med ørredrogn. Den sorte bil, som jeg parkerede ved siden af ved ankomsten, var væk. På jorden, hvor bilen havde stået, var der ingen rogn, men uden om var jorden fyldt med rogn. Vi kan måske få at vide, hvem der har købt dagskort på tanken denne dag? De bør da ikke kunne købe dagskort fremover? Jeg har naturligvis flere billeder af bilen, men disse vil jeg ikke vise her, for så kan bilen genkendes.

Skrald efter badegæster ved søen læs s...
    Skrald efter "Badegæster" ved søen læs s...

Der er ikke blot rod i egne rækker, men i højeste grad også med "Badegæster". Onsdag den 24. juli 2019 tog jeg til Karlstrup Kalkgrav ved 11 tiden for at se, hvordan "Mit gamle fiskevand" havde det. Jeg har været medlem i mange år og for det meste nydt at fiske i den krystal klare sø. Det var egentligt med tanke på at blive medlem igen, da jeg nu har mere tid til noget nærfiskeri.

Som sagt kom jeg til parkeringspladsen kl. 11.00 og hvilken syn mødte mig? Jeg fik lige den sidste parkeringsplads ud mod Silovej. Der måtte være godt gang i fiskeriet tænkte jeg. Jeg tog en vand med til søen for en rundgang skulle gøres.

Allerede oppe fra brinken kunne jeg se plaskeri midt ude i søen, men det nye var, at det var badegæster med deres badedyr og luftmadrasser, ikke regnbueørreder som hoppede. Jeg gik en tur rundt om søen og følte mig hensat til Bellevue Strand på en højsommer søndag i ferietiden. Jeg afstod fra at tage billeder af badegæsterne, men nøjedes med alle biler på parkeringspladsen.

Jeg har hørt, at flere aktivitets grupper deler faciliteterne omkring Karlstrup Kalkgrav, så jeg vil prøve at komme med mere info, når jeg ved noget mere. Kalkgraven er opstået i 1840 tallet, hvor der blev gravet kalk til bøndernes jorde. Senere til cement produktion, som blev nedlagt i 1975. Herefter overtog Skov og Naturstyrelsen området. Solrød Sportsfisker Klub "REGNBUEN" blev stiftet i 1979. Kalkgraven var i mange år indhegnet med et højt plankeværk, fordi man mente, at det var et farligt terræn at færdes i.

Dykning og triatlon (svømning) er tilladt for klubber, hvis det anmeldes på forhånd til Skov og Naturstyrelsen. Desuden er Kalkgraven blevet et udflugtsmål for alle "badedyr" i området, når vejret tillader det.

NEWSBAR: Jeg er flyttet og har derfor fået nye fiskevande. Jeg har meldt mig ind i VSF og skal dyrke fiskeriet i Varde Å, Grindsted Å og Holme Å. Måske også Skjern Å og Sneum Å. Knæk og bræk!

MS Havlit Øresund

En tur på MS Havlit Øresund - English version

Næste ned    Næste op

Carsten har fanget en makrel

Tina har fået bid af en torsk

FLS Sportsfiskerforening sejlede med det gode skib MS "Tina" fra Helsingør. Skibet lå i Helsingørs Nordhavn på midtermolen. Der var plads til 38 personer, og kabyssen under dæk var rigtig god og varm i vinterkulden. Skipper kunne serverer næsten alt, hvis man blot ringede i forvejen og bestilte. Ellers kunne man købe øl, vand, kaffe og pølser samt evt. grej, hvis man manglede noget. Ak ja! det var dengang. Nu er skibet solgt og hedder Lovise Moland og er efter de sidste oplysninger gået konkurs i efteråret 2004. Skibet har igen fået nye ejer og sejler atter, men under et andet koncept.

Her er så præmierne for store fisk

FLS Sportsfiskerforening har nu fået en fast aftale med det gode skib MS Havlit, og sejler nu den måndelig tur med dette skib fra Helsingør. Er du ven med "Himlens fugle" eller i familie med en FLS'er så prøv at komme med på en tur, når der er plads.
    Prøv FLS Sportsfiskerforening website.

Varde Å

Dagkort til Varde Å - English version

Næste ned    Næste op

Min farfar Rudolph Nielsen direktør for Varde Stålværk samt medstifter af Varde Sportsfiskerforening i 1926 og min far Støbemester Walter Nielsen på Varde Stålværk med "Varde Å Laksen" fra 1928. Der er ingen officiel vægt på laksen, men den målte ca. 120 cm og var smæk fed. Endnu en Varde Å laks fra 1938, desværre ingen data over laksen, men som det ses, på størrelse med en 4 - 5 års pige. Bagved er der igen en laks fra 1950, man ser, at de bliver mindre med tiden. Og der blev også færre laks, som forureningen fra Grindsted Værket skred frem.

Jeg boede selv som barn 300 m fra Varde Å, og jeg husker fra den tid, da pengene var små, gik min far til åen i en time og kom hjem med middagsmaden. Det var også dengang, da "fæstekarlene" på gårdene langs Varde Å betingede sig ikke at få laks mere end tre gange om ugen. Senere i 50'erne og 60'erne blev åen ødelagt af den industri, der blev anlagt langs åen. De udledte nemlig spildevand direkte i åen, så fiskene lugtede og smagte af karbol. Nu er åen igen blevet ren og også lagt i den gamle slynge, så der igen kan fanges laks og ørreder.

Bemærk at laksen er total fredet i tre år fra 2001 til 2003 for at bevare den lokale stamme. Men hvad nytter dette, når Karlsgårdeværket stopper for laksens gydepladser opstrøms værket. Mange laks og ørreder svømmer forvirret omkring i åen ved værket, og dør på grund af stress i det varme vand. De heldige der finder laksetrappen, udsættes igen for fare, når de springer fra kammer til kammer. De hopper nemlig over bassin kanten og ender på land, for tilsidst at ende som mink fodder eller ræve fodder.

Se Hennings "Varde Å Laks" anno 2000 ved at køre cursoren over billedet. Den er virkelig flot. Henning fangede sin "Varde Å laks" den 2. maj 2000. Den var på 16,4 kg og 121 cm, konditionsfaktor 0.93. Den blev fanget på et blink, det siges, at det var en af de billige Korea blink. Godt at den holdt, for jeg har selv prøvet disse, og springringene kan rette sig ud. Et stort tillykke skal du have.

Hvis du vil læse mere om Hennings fangst og de store laks i Varde Å, kan jeg anbefale, at du går ind på Danmarks Sportsfiskerforbund websted og finder nr. 5 fra 2000.

Anno 2012: Ovenfor er skrevet en del om de elendige forhold Varde Å har været udsat for i de sidste 50 år, men nu går det stærkt fremad med de nye tiltag, som åen har gennemgået. Det er noget den nye generation af lystfisker kan glæde sig over og jeg håber også at kunne fange en Varde Laks i den kaliber, som mine forældre og bedsteforældre fik på krogen.

Min far og farfar med laksen fra 1928    Henning med laksen fra 2000
    Min far og farfar med laksen fra 1928. Henning med laksen fra 2000

Mit barndomshjem tæt på Varde Å 1960

Mit barndomshjem tæt på Varde Å 2010

Min far med en laks fra 1938    Min far med en laks fra 1950
    Min far med en laks fra 1938 og en laks fra 1950

Anno 2016: Her kommer en fiskeberetning fra 2016 med to gode fiskekammerater fra min hjemby Varde. Bumle og Brem mødte jeg for flere år siden på Langå Camping, hvor vi fiskede i Gudenåen. Det viste sig, at vi havde fælles aner i Varde, og lige siden har vi mødtes i Varde til premieren i Varde Å.

Det er ikke fordi, vi har tømt åen for fisk, for det eneste vi fangede indtil nu er et par havørreder og nogle gedder. Måske en stalling, som jeg mistede sidste år - 2015. Jeg håber, at vi kan holde traditionen i hævd, for vi hygger os meget ved åen - bålet og den varme suppe. Bumle og Brem jeg kommer igen til næste år.

Bumle og Brem ser på en egnet bålplads

Bumle tænder bålet til sin medbragte suppe

Bumle tester suppen, om den er varm nok

Nej, vi skal have lagt låg på, her bruges stanniol

Varde Å nedenfor Shelteren

Brems havørred 47cm, 1,25kg, kondifaktor 1.2
    Brems havørred 47 cm, 1,25 kg, kondifaktor 1.2

Anno 2017: I 2017 vendte jeg tilbage til Varde Å og mine 2 fiskevenner, men det var i september, hvor både laks og ørreder findes i store mængder. Laksekvoten blev opbrugt, medens jeg var der, så to dage efter fangede jeg en flot laks på 70 cm. Laks, der skal udsættes, må ikke vejes og man ser (helst) ikke, at man tager billeder af dem, da de straks skal ud i åen igen. Det var en han laks (med krog) og i begyndende legedragt. En laks på 70 cm vejer efter Fultons formel 3,500 kg, hvilket giver en konditionsfaktor på 1,0.

Anno 2021: Som nævnt ovenfor er jeg født i Varde, og i 2021 flyttede jeg tilbage til Varde og begyndte for alvor at fiske i Varde Å og i de omgivende vande. Derfor har Varde Å fået sin egen side under "Klub nyt" og "Varde Å". Siden kræver "Bruger navn" og "Password". Du kan få det her.

NEWSBAR: VSF har den 13. september 2021 meldt ud, at to dambrug ved Varde Å er ramt af fiskesygdommen IHN. Det får den indflydelse på fiskeriet i Varde Å, at alle lystfisker skal desinficere sit grej, inden der fiskes i åen. Knæk og bræk! Sidste nyt for 2022: Forbuddet er ophævet, så det er ikke nødvendigt at desinficere sit grej.

Virkon© S Tablets er virksom overfor: Virus, Bakterier og Svampe
    Virkon© - S desinfektionsmiddel

Spray flaske fra jem & fix

Anvend 1 stk, Virkon© - S tablet i 500 mL vand. Det giver en 1 % opløsning. Vent med at bruge midlet indtil tabletten er helt opløst i vandet. Sprøjt alle overflader med midlet. Lad opløsningen virke i 10 minutter og skyld derefter af med koldt vand. Opløsningen bør anvendes indenfor 5 døgn.

Undgå at udsætte opløsningen samt tabletterne for sollys. Opbevar tabletterne koldt med låg på under 25 °C samt tørt under 45 % luftfugtighed. Opløsningen og tabletterne må IKKE hældes i vandløb. Skyld hænder, hvis man har haft langvarigt kontakt med midlet.

Dåsen indeholder en pose med tørrings middel, som skal forblive i dåsen. Tabletterne giver vandet en lyserød farve, som indikerer at opløsningen er intakt. Farven forsvinder med tiden og det indikerer at opløsningen er blevet uvirksomt - efter 7 døgn. Opbevares dåsen korrekt er holdbarheden: Se dato på dåsen. På min stod Juli 2022 d.v.s. et år mindst.

1 dåse med 50 x 5g tabletter 286,25 kr. incl. moms og fragt til døren hos VikingDanmark.

Website: VikingDanmark        e-mail: VikingDanmark        Data Sheet: Data blad i PDF format.

Åbning af Holme Å tirsdag den 12. oktober 2021
    Åbning af Holme Å. Før vandet løb

Kort historie om Holme Å gennem 100 år. Holme Å har afgivet vand til Karlsgårde Elværk gennem 100 år ved, at man ved Hostrup gravede en 7 km lang og lige kanal til Elværket. I den forbindelse opstod Karlsgårde Sø, som dannede en buffer af vand til Elværket. Nu er Elværket nedlagt og omdannet til et museum. Varde kommune, Nordlys og en del Private Fonde har støttet projektet med at grave den 12 km gamle Holme Å op til den oprindelige bredde på 5 meter. Holme Å udløber i Varde Å 250 meter opstrøms Karlsgårdevejs broen og nedstrøms det gamle sandfang.

Åbning af Holme Å. Nu løber vandet

Det øverste billede viser Holme Å ved Hostrup Stemmeværk inden, der blev gravet igennem. Det underste billede viser gravkoen i baggrunden, der er i færd med at tage de sidste "SPADESTIK" så vandet kan løbe frit, som det nu ses på billedet.

Vi lystfisker i VSF venter nu spændt på at komme til at fiske i Holme Åen; hvornår og hvor der må fiskes vil være yderst interessant at få klarlagt.

Med genopretningen af Holme Å skal der etableres et godt friluftsliv med vandrestier, rastepladser, shelter for vandrere, cyklister, kanofolk og lystfiskere. Formentlig også gydepladser for laks og havørreder. Mere info findes på hjemmesiden: Holme Å Projekter.

Glem ikke Snæbel - Houting (Coregonus oxyrhynchusder) der har en stor del af æren for hele Varde Å og Holme Å projektet. En total fredet (rødlistet) og nærmest uddød laksefisk, som kun lever i få vestvendte åer, der løber ud i Vadehavet. En nær slægt er Helt - Common Whitefish (Coregonus laveratus), der er en god spisefisk og som røget fisk, er den på højde med røget laks.

Info: Snæbelen er en laksefisk, der er nært beslægtet med den almindelige Helt, men er let at kende fra Helten på grund af den spidse snude.

Panorama udsigt over Varde Å ved Brunebanke 2022

Brunebanke er et meget besøgt fiskested i Varde Å. Opstrøms skoven er der mange gode pladser, men der er stejle skrænter, så for mig er det bedre at fiske nedstrøms. Her fangede jeg også laksen i 2021 - den lille laks for den store mistede jeg, da den gik ind i grøden. Billedet er taget i 2022 i begyndelsen af fiskesæsonen på en vindstille og solrig dag. Dagen gav dog ingen store laks, men vi vender tilbage, når de mindre laks kommer op i åen, for nu den 2. maj er kvoten på store laks opbrugt.
    Panorama udsigt over samløbet Varde Å ved stemmeværkspladsen 2022

Stemmeværkspladsen Varde Å ved Ansager er et naturskønt område, der bruges af vandrer og naturligvis af fiskere. Stedets navn kommer af, at vandet blev stemmet op og ledt ind i en 10 km gravet kanal til Karlsgårdeværket, der så kunne producere strøm. Heldigvis blev det besluttet at lukke værket og bruge vandet til et bedre formål - nemlig naturgenopretningsformål. I forbindelse med naturoprettelsen af Varde Å blev værket lukket i 2011, så de to truede laksearter - snæblen og Vardelaksen - kunne reddes. Snæblen er total fredet, men der må fiskes efter laksen på en kvote basis.

Varde Sportsfiskerforening har afholdt generalforsamling for 2022 den 23. marts 2023. Formanden har aflagt denne meget fyldestgørende beretning, og jeg glæder mig til at begynde fiskeriet igen den 16. april 2023. VSF - Formandens beretning.
    Panorama udsigt over Holme Å april 2023
    Holme Å nedre del høre til Zone 1 og er laksevand B
    Holme Å nedre del høre til Zone 1 og er laksevand B (Tæt mod udløbet til Varde Å)

Holme Å nedre del høre til Zone 1 og er laksevand B (Mod Øse)

Her ses Holme Å to år efter, at den blev genslynget og der blev lukket vand ind i åen igen. Det er klart, at vi skal give et førsøg på at fange en "fisk" her i 2023. Holme Å nedre del høre til Zone 1 og er laksevand B. Reglerne for Varde Ås Zoner og laksevand A og B findes på Varde Sportsfiskerforening
    Panorama udsigt over Hodde Sø april 2023
    Panorama udsigt over Varde Å ved Hodde Sø april 2023

Min fiskekompis Bent og jeg plejer hvert år inden fiskesæsonen begynder at tage en tur til åen for at se efter gode fiskepladser og ikke mindst at orientere os om vand i engene. I år var vi 6 forskellige steder - lige fra det nye stykke ved Varde Sommerland til Hessel Bro. Vi sluttede ved Hodde Sø med vores madpakke, hvor vi mødte ejeren af Orkla laksen, der hænger i "Shelteren". Vi fik en snak med medlemmet, der var fra GSF om fremtiden for Hodde Sø. Gården er sat til salg og noget jord er solgt fra og udlagt til skov. Der er plantet forskellige type træer på stykket: gran, fyr og bøg, så derfor tænker jeg, at det må være skov. Der var også en ejendomsmægler og en landinspektør for nyligt på stedet, det kan man se på de nye skel pæle, der er sat i jorden. Derfor er mit spørgsmål: Hvad sker der med vores fiskerettigheder på Hodde stykket fremover? Vil formanden for VSF & GSF give et svar herpå - hvis de kan.

Dette spørgsmål har jeg stillet til de to Formænd for VSF & GSF og flg. svar har jeg fået. Tak for det gode svar Steen.

"Shelter" ved Hodde Sø april 2023
    Shelter ved Hodde Sø april 2023
    Orkla laksen, der hænger i "Shelteren" ved Hodde Sø

Shelteren ved Hodde Sø er et dejligt sted at spise sin madpakke i regnvejr

Retfærdigvis skal jeg nævne, at det ikke er en Shelter til overnatning, men kun et læskur for regnen. Men der er et bord med bænk, så madpakken kan fint spises her i læ af regnen.

Her er svaret fra VSF Formand: VSF og GSF har talt med den nye lodsejer ved "Hodde Sø", som er det sted, der fremgår af dit foto. Den nye lodsejer, som købte "Hodde Sø" i 2022, er indforstået med, at han er omfattet af den lejeaftale VSF/GSF indgik med den tidligere ejer via vores aftale med Hodde Lodsejerforening - aftalen løber til og med 2023.

Vi skal senere i år forhandle ny lejeaftale med Hodde Lodsejerforening - og såfremt vi forhåbentlig lykkes med at nå til enighed, så har den nye lodsejer lovet os, at vi fortsat kan leje "Hodde Sø"-strækningen på de samme vilkår, der i givet fald kommer til at gælde for øvrige lodsejere i Hodde Lodsejerforening fremadrettet.

Venlig hilsen
    Steen Thomsen
    Formand for Varde Sportsfiskerforening

Jeg har før lavet fangst statistikker over laks og ørreder med henblik på størrelse, vægt og konditionsfaktor. Det begyndte jeg også på i 2023, men kom ikke ret langt for kvoten på 51 laks over 73 cm blev opbrugt på kun 3 dage. Her ses resultatet for den 1. Kvote.

Når jeg beregner konditionsfaktor for laks, benytter jeg samme formel som for havørreder - nemlig Fultons formel. Fulton arbejder med værdier mellem 1.00 og 1.20 for opgangsørreder. Gennem 10 år eller mere har jeg set, at for opgangslaks finder man typiske værdier mellem 0.900 og 1.050. Her er tal for Varde Å laksen 2023 1. Kvote.

Tal for konditionsfaktor
    1,137 Største konditionsfaktor
    0,975 Middel konditionsfaktor
    0,814 Mindste konditionsfaktor

Jeg vil godt komme med en opfordring til "Fangerne" at indføre vægten på laksen, når I nu har gjort jer den anstrengelse at fange den. 14 fisker ud af 51 har ikke angivet vægten - for dårligt - det er 27 %, som ikke opfylder VSF og DSF regler om en korrekt fangstjournal. Eller er det VSF og DSF, som mangler at sætte en * ved feltet, der skal indikere et tvunget felt. Sorry!

Tal for længde

Skjern Å Laksen fra 1954: 136 cm - 26,5 kg - Kondifaktor 1,053
    Skjern Å Laksen fra 2012: 121 cm - 20,4 kg - Kondifaktor 1,152
    Omme Å Laksen fra 2023: 130 cm - 21 kg - Kondifaktor 0,956

Det er den 16. april 2023 og så er startskuddet gået for laksefiskeri i Varde Å.
    Mads med en 10 kg laks - 103 cm og kondifaktor 0,915

8,2 Middel vægt i kg
    0,975 Middel konditionsfaktor

Fangst steder:
    14 Zone 1 - Varde Å (Laksevand A)
    32 Zone 2 - Varde Å (Laksevand A)
    5 Zone 4 - Grindsted Å, Mølby-Eg Laksevand A)

Fedtfinne klippet:

6 Lodsejer
    8 Nørholm Fiskekonsortium
    1 Hessel, Hodde, Hulvig lystfiskerforening
    1 Dagskort

Kvoten brugt på 3 dage:
    1. dag 37
    2. dag 10
    3. dag 4
    I alt 51

I dag var den første dag med regn, lyn og torden efter flere ugers tørke. Jeg havde set på vejrudsigten, at der blev et ophold efter kl. 11:00, så jeg tog af sted og ventede i Hodde skuret indtil regnen ophørte.

Jeg holder meget af at fiske her fordi, jeg kan parkere tæt på åen og man kan søge ly i skuret, hvis man bliver overrasket af uvejr. Desuden har man et godt sted med bord og bænk til at spise sin frokost ved.

Jeg var lige begyndt at fiske nedstrøms bænken efter uvejret var ophørt, da jeg fik et godt hug tæt på egen bred. Det var tydeligt en havørred som den opførte sig i vandet. Det kunne også ses, da den kom til overfladen, en lille "tyk prop". Jeg målte og vejede den på stedet, da jeg havde besluttet mig til at beholde den første havørred, som jeg fangede - naturligvis over målet. 58 cm og 2,2 kg sagde min digital vægt.

Da jeg kom hjem udregnede jeg så kondifaktoren til 1.128. Det faldt mig straks ind, at der var noget galt, for en så tyk havørred må have en konditionsfaktor på mindst 1.20. Havørreden blev efterfulgt vejet på vores køkkenvægt til 2,350 kg og så giver det mening, nemlig en konditionsfaktor på 1.204.

Efter batteriskift på min digitalvægt vejede den igen korrekt. Billedet er taget på bordet ved skuret, da jeg var alene på stedet. Jeg afventer det næste uvejr.

Her ligger min havørred på 58 cm - 2,35 kg med en kondifaktor på 1.204

Gudenå

Dagkort til Gudenå - English version

Næste ned    Næste op

Tiden er inde til at planlægge min sommer fisketur i august 2004. Da jeg selv har næret store ønsker om at komme tilbage til Jylland for at fiske og særligt i Gudenåen, blev valget meget enkelt - slå lejr på LANGÅ CAMPING. Lejrchefen Ervin har inviteret mig på en 4 dages fiske ophold i en af hytterne på camping pladsen, for så at skrive en artikel om fiskeriet i Gudenåen her på mit websted.

Kiosk med dagligvarer.
    Langå Camping Information og kiosk med dagligvarer.

LANGÅ CAMPING er en rolig og hyggelig trestjernet familieplads, beliggende i fredet skov midt i et attraktivt naturområde med gode fiskemuligheder. Der er teltplads og hytte udlejning direkte ned til Gudenå. Pladsen er åben hele året, har stor legeplads, nye toiletter og køkken-faciliteter, og er handicap venlig. Kiosken fører alle dagligvarer samt fiskegrej.

Jeg kan endnu ikke selv fremvise nogle fangstresultater, men gå selv ind på LANGÅ CAMPING websted og se de sidste års fangstresultater. Hvis du er interesseret, kan du tilmelde dig til "Nyhedsbrev om fiskeriet" og Niels sender dig dem løbende.

Palmehaven med Grill sted

Jeg besøgte Langå Camping i uge 35 og fiskede i tre dage på Campingpladsens fiskestykke men uden held, så jeg kan ikke fremvise nogle gode billeder af min fangst fra Gudenåen. Jeg kan godt anbefale stedet, Campingpladsen er flot og velholdt, der findes alt, hvad man behøver, du skal måske blot vælge et andet tidspunkt for havørreder maj - juni og for laks september - oktober.

Skal der speedbådskørekort til min båd?

Du kan også læse om Langå Sportsfiskerforening ved at gå ind på deres websted.

Bådhavnen og frit fiskeri ved Langå Camping for gæsterne

Campingpladsen har flere 100 meter brink ned til Gudenåen, hvor der er frit fiskeri for campingspladsens gæster. En lille del er bådplads og man bør ikke fiske mellem bådene. Men ellers er der et lille stykke opstrøms bådene, hvor der kan fiskes med blink/spinner. Nedstrøms bådene er der et længere stykke, hvor der normalt fiskes med rejer eller orm.

Helstegt 80 kg gris over bål i en kæmpe grill

Hvert år til Skt. Hans afholdes der en "Grisefest" med helstegt gris over bål i en kæmpe grill. Festkomiteen sørger for opsætning af et kæmpe telt med plads til 130 personer samt musikken og dansegulv.

Det regntætte og solide party telt for 130 personer

I år (2016) var vi omkring 120 deltager og fortærede en gris på 80 kg ledsaget af over 10 forskellige salat anretninger. Lejerchefens egen importerede rødvin kunne købes i teltet til en meget rimelig pris. God rødvin til 65,00 kr. finder man ikke mange steder.

Midt under middagen åbnede himlens porte sig, uvejret brød løs med lyn og torden samt regn, der stod ned i "stænger". Godt, at vi var i et telt, som kunne modstå regnen oppefra. Det kneb med, at græsplænen kunne opsuge alt vand, så der blev gravet en kanal for at lede vandet væk. NÅ! fisker har vel gummistøvler, så problemet blev løst.

Kongeå

Dagkort til Kongeå - English version

Næste ned    Næste op

Sommeren 2005 står på fiskeri i Jylland i nogle af de bedste Jyske "floder". Lejrchefen Allan har inviteret mig på en uges fiske ophold i en af hytterne på Kongeå Camping og Kano, for så at skrive en artikel om fiskeriet i Kongeåen her på mit websted.

Jan afkroger en undermåler af en bækørred

Kongeåen har sit udspring ved Vamdrup og løber over 50 km gennem den smeltevands dal istiden skabte inden den løber ud i Vadehavet syd for Fanø. En del af åen dannede indtil 1920 grænse til Tyskland. Åen hører til de smukkeste vandløbs strækninger i Danmark. Det snoede vandløb har klart vand med en frodig plantevækst. Og fra gammel tid - da jeg var barn - kendt som det bedste stalling vand i Vestjylland. Desværre skete der det med Kongeåen, som så mange andre steder, åen blev forurenet af industrien og landbruget. Dermed forsvandt stallingen fra Kongeåen.

Bert med en 1,2 kg bækørred

Stallingen tilhører laksefamilien, men kendes særligt på den lange og høje rygfinne. Det er en god spisefisk, men skal tilberedes straks efter fangst, da kødet hurtigt bliver dårligt. Hvis den dufter af timian er den yderst friskfanget. Stalling bestanden er genskabt efter, at myndighederne og sportsfiskerforeningerne fik kontrol over forureningen i 80'erne.

Jan i det første sving opstrøms pladsen

Endelig kom dagen, hvor vi skulle drage af sted til Kongeå Camping. Det var midt i maj og vejret synes at være med os. Vejret var ikke for varmt og heller ikke for koldt, og næsten helt uden regn. Stalling sæsonen var lige gået ind, så vi forventede at fange nogle af slagsen. Da der ikke var fisk, der "ringede" til de tusinde af majfluer, der fløj over åen, besluttede vi først at prøve med en lille spinner fisket opstrøms. Der gik heller ikke mange kast, inden den første bækørred sad på krogen. Men vi fandt hurtig ud af, at fiskene sad løs på krogen, og at de fleste var undermåler. De to største, som vi fangede og måtte tage med, da de ikke kunne genudsættes, var på 32 cm og 33 cm. Resultatet var 20 mistede og genudsatte bækørreder, 4 gedder mellem 40 cm og 50 cm og en lille aborre.

Fælles grill og røgeplads under tag

Har du selv lyst til en fisketur efter stalling og naturligvis også ørreder, kan du besøge dette websted Kongeå Camping og Kano og få mere information om fiskeriet. Her finder du også overnatningsmuligheder i hytter, på en nu god og nyrenoveret camping plads.

Kyst- og Havfiskeri i Danmark

Fiskekort til Kyst- og Havfiskeri i Danmark - English version

Næste ned    Næste op

Denne rubrik vil indeholde billeder med tekst fra kystture og havture i Danmark med gode fangster.

6 kg sølv blank havørred fra Køge Bugt

Denne flotte, blanke havørred på 6,00 kg og 79 cm blev fanget den 8. maj 1994 i Køge Bugt ved Strøby Ladeplads. Det var en af de rigtige gode lune maj aftener, hvor jeg egentlig tog ud efter hornfisk med let grej og ingen fangstnet. Efter et par kast ud på 70 meter blev mit blink taget i nedslaget, og jeg troede naturligvis, at jeg ramte en stime hornfisk i leg. Men nej! efter et kontant modhug tog en vis "Herrer" ved ørreden og rev mindst 100 meter line af hjulet. Godt at jeg havde 240 meter 0,24 line på mit Shimano fiskehjul, og at bremsen var korrekt indstillet.

Min efterhånden meget lange fight med fisken tiltrak naturligvis de andre lystfisker på stedet, og én kom da også med et fangstnet og hjalp til med at få fisken på land. En utrolig flot fisk med et kondital på 1,20 kroget kl. 20.10 og på land kl. 21.00 fotograferet kl. 22.00.

Blank havørred 46 cm og 1 kg
    Fangstpladsen ses her

Det er den 3. maj 2007, og stedet er Køge Bugt. Det er på den tid, hvor hornfisken indfinder sig i bugten. Så derfor var det hornfisk, som jeg gik ud efter. Den første fisk som jeg fik på krogen, var en lille ørred på 30 cm. I de næste mange kast mærkede jeg flere små hug på min lure. Det viste sig, at der var udsat smolt i Køge Bugt og disse gik efter min lure. Jeg skiftede fiskeplads og fik derefter en pæn hornfisk. Den fik min fiskeven med hjem. Endelig kom et hug og jeg mærkede en tydelig ørredgang i vandet. Fisken var ikke stor, men 1 kg, 46 cm og en konditionsfaktor på 1.03, må siges at være en pæn spise fisk. Efter nogle kast, fik jeg en ørred på krogen igen. Da jeg skulle nette fisken, skete der det, som ikke må ske. Krogen satte sig fast i nettet før fisken var indenbords. Den fik sin frihed igen. Størrelsen var måske 50 cm lidt over den viste ørred på billedet til venstre.

Roskilde Fjord mellem Eskilsø og Østskov

Et godt hornfisk fiskevand i maj er Roskilde Fjord mellem Eskilsø og Østskov. Den 15. maj 2008 tog jeg en tur til fjorden for at prøve om heldet var med mig. Der var masser af hornfisk ude på sydspidsen af landtangen, der ses t.v. på billedet. Desværre var de ikke ret store, men 10 hornfisk fileteret var mere end nok til 4 personer. Man kan være heldig at fange en havørred her, hvis man kommer i april eller begyndelsen af maj. Jeg har selv prøvet at få to havørreder på krogen for nogle år siden. Billedet er taget fra landgangsvejen for kabelfærgen til Eskilsø ind mod Østskov.

Havfiskeri på det Gule Rev med M/S Bonito

John med en lange på 8 kg

Den 1. juni 2009 tog 10 gæve fisker på det gule rev med M/S Bonito for at prøve lykken med de store fisk. Vejret var med os, stille og rolig vind med høj sol og dagen før havde hver fisker taget over 100 kg fisk.

Her slutter så den gode fiskehistorie. Alle på nær en af os fik fisk, vi ni andre fik kun mellem 4 og 8 gode torsk på 4 til 5 kg. Jeg selv var den heldige vinder af en lange på 8 kg samt en mindre lange på 4 kg og nogle små torsk. Vi fiskede ellers over vrag, så fiskene burde være der, og mange af os satte også flere pirke til i bunden. Nå! men en god tur var det, og den skal naturligvis gøres om til næste år.

Foto & Tekst: John

Eskilsø???????????
    Nye forsyninger tilgår jævnligt

Henne Mølle Å

Dagkort til Henne Mølle Å - English version

Næste ned    Næste op

Der er nok ikke mange, der kender Henne Mølle Å eller regner det for et godt fiskevand. Ikke desto mindre findes der fisk i åen. Jeg skulle naturligvis lige prøve åen igen efter 40 års fravær. Som barn fiskede jeg i åen og den sø - Filsø - som den afvander. Der findes to områder på å stykket, den del der går opstrøms gangbroen, her skal man have fiskekort, da det tilhører lodsejerne. Nedstrøms gangbroen er åen offentligt tilgængeligt og kræver ikke fiskekort. Kun det obligatoriske danske fisketegn skal man have.

Opstrøms broen kræver fiskekort

Henne Mølle Å udmunder i havet lige syd for Henne Strand og man kan køre i bil direkte til gangbroen og parkere ved Henne Mølle Å Badehotel. Jeg brugte igen De Danske Spinner og den første fisk, som jeg fangede, var en gedde. Dernæst fik jeg 4 smolt og 6 små aborrer. Alle fisk blev naturligvis genudsat. Kommer man i tiden maj - juli og fisker med orm, kan man fange fladfisk i store mængder, da de går op i åen på denne tid. Tidlig forår kan man være heldig at fange en "Overspringer" også kaldet en "Grønlænder".

Nedstrøms broen frit fiskeri

Jeg vendte tilbage til Henne Mølle Å igen i 2012 for at prøve fiskeriet. I første kast fik jeg et godt hug og det viste sig at være en "lille" sølvblank havørred på 35 cm. Den blev hurtigt afkroget i vandet. Jeg brugte de hjemmelavede spinner, men denne gang havde jeg sat kroge i uden modhager. Hvorfor nu det? Jo! jeg skulle fiske i Varde Å den 16. april 2012, og der er kommet nye fiskeregler i 2012, og jeg ville afprøve mine spinner - De Danske Spinner - inden premieren. Jeg fortsatte fiskeriet endnu et par timer uden et eneste hug - heller ikke fra de små smolt, som ellers plejer at hugge på alt. Lige inden jeg ville køre hjem, kom et meget kraftigt hug og en ørred sprang ud af vandet og landede i åen omkring 4 meter fra mig uden spinner i munden. Jeg anslog fisken til at være 50 cm. Der findes ørreder i Henne Mølle Å, men husk stram line, når du fisker med kroge uden modhager.

Søvig Fiskesø ved Henne Stationsby
    Henne Put & Take ved Henne Stationsby

Når man er ved Henne Strand og ikke fanger noget i Henne Mølle Å, skal man besøge den dejlige - men lille Put & Take sø - ved Henne Stationsby. Der er skønne omgivelser og altid læ for vestenvinden. Den nye ejer sætter altid gode fisk ud og det er sjældent med en 0 dag.

I 2019 var jeg igen ved Henne Strand og fangede intet i Henne Mølle Å ej heller i Varde Å, så derfor tog jeg en tur til Søvig Fiskesø, som nu er omdøbt til Henne Put & Take efter den nye ejer har overtaget søen. Vær opmærksom på, at søen har fået dårlig kritik før 2018, men den nye ejer har gjort alt for at rette op på dette. Da jeg ankom, var der lige udsat regnbueørreder fra 3 til 6 kg og man kunne se flere i vandkanten, som endnu var lidt "rundtosset" efter køreturen.

Min erfaring siger, at disse ørreder ikke bider på krogen, så jeg gik til den modsatte ende af søen. Efter nogle få kast fik jeg et kæmpe hug og jeg måtte fighte fisken i flere minutter med min 7 fod spinnestang. Det var en regnbue på 6,5 kg, den kunne lige være i hotellets dybfryser.

Efter et kvarters tid fik jeg et hug igen, men lige inden jeg skulle nette fisken, slog den et slag med halen og den slap krogen. Nå! der var heller ikke mere plads i dybfryseren.

En flot 2 kg regnbue fra Vrøgum Fiskesø
    En flot 2 kg regnbueørred fra Vrøgum Fiskesø

I nærheden af Henne ligger en anden stor, god fiskesø, som jeg ofte har besøgt. Når man går til søen, skal man gå til venstre, det er nemlig der, hvor fiskene er. Man skal helst besøge fiskesøen, når det ikke blæser for meget, da det er svært at finde læ. Her er en tyk og flot 2 kg regnbueørred med hele finner. Fanget i april - en god spisefisk.

Sildefestival i Hvide Sande havn

Dagkort til Sildefestival - English version

Næste ned    Næste op

Kommer normalt hvert år i slutningen af april
    Det er her i havnen i Hvide Sande, at sildefestivalen bliver afholdt den sidste uge i april. I 2017 kan jeg desværre ikke deltage, da jeg kommer en uge før, for at deltage i præmieren i Varde Å den 16. april. Måske tager jeg en tur til Hvide Sande for at fiske sild inden sildefestivalen. I så fald kommer jeg med en beretning og friske billeder af fiskeriet.

Fiskerihavnen i Hvide Sande

Jeg har naturligvis været til sildefestival tidligere, hvor jeg tog en masse billeder af arrangementet, men det viste sig, at mit digitale kamera var gået i stykker. Jeg opdagede det først, da jeg var kommet hjem og skulle up-loade billederne til min PC. Alle 200 billeder var så overbelyst, at de ikke kunne bruges.

Selve fiskeriet finder naturligvis sted i slusekanalen til Ringkøbing Fjord og ikke inde i fiskerihavnen. Klik ind på den lokale websted og læs mere om begivenheden: Sildefestival

I 2022 af holdes sildefestivalen fra fredag den 29. april til og med søndag den 1. maj. Det er første gang efter 2 års nedlukning på grund af corona. Vi må forvente en kæmpe sildefest med det arrangement, som der er stillet på benene.

Danmark

English version Links

Her er link til andre WEB sider i Danmark, som du kan få fornøjelse af at gå ind på. Du finder mange interessante oplysninger vedrørende fangstrapporter, fiskesæson, priser, overnatnings muligheder, kørselsvejledning, vejrudsigten, fiskegrej og baits. Her finder du også World Wide vejr rapporter og togrejser i landet, som du kan bruge i forbindelse med dine fisketure.

Jeg medtager kun disse links som en serviceydelse og medtagelse af et link betyder ikke, at jeg har godkendt eller set linket. Er nogle link ubrugelige, kan siden være nedtaget eller omlagt.

Sportsfiskerforeninger

Ribe Vesterå System
    Roskilde Sportsfiskerklub af 1964
    Skjern Å Sammenslutning
    Solrød Sportsfisker Klub "Regnbuen"
    Sydvestjysk Sportsfiskerforening

Sport Dres Fiskegrejsbutik

Transport - Skov & Naturstyrelsen

Fiskeristyrelsen
    Hvem skal have fisketegn?