Her på siden kan du se mine aktiviteter i klubben gennem årene

• FLS Sportsfiskerforening

• Køge Sportsfiskerforening

• Solrød Sportsfiskerforening "Regnbuen"

• Stensån Sportsfiskerforening

• Fangstrapporter

• Varde Å Sportsfiskerforening Mobil version

• Det er mit barndomshjem i Varde, hvor jeg boede indtil 1964
    Det ser sådan ud, efter jeg igen flyttede til Varde i 2021

NEWSBAR: VSF har den 13. september 2021 meldt ud, at to dambrug ved Varde Å er ramt af fiskesygdommen IHN. Det får den indflydelse på fiskeriet i Varde Å, at alle lystfisker skal desinficere sit grej, inden der fiskes i åen. Knæk og bræk!

"FANGERNES" egen beretning fra Varde Å april 2016

Varde Å nedenfor Shelteren, hvor Brem fik
    sin havørred 47cm, 1,25kg, kondifaktor 1.2
    2016 april Varde Å

Anno 2016: Her kommer en fiskeberetning fra 2016 med to gode fiskekammerater fra min hjemby Varde. Bumle og Brem mødte jeg for flere år siden på Langå Camping, hvor vi fiskede i Gudenåen. Det viste sig, at vi havde fælles aner i Varde, og lige siden har vi mødtes i Varde til premieren i Varde Å.

Det er ikke fordi, vi har tømt åen for fisk, for det eneste indtil nu er et par havørreder og nogle gedder. Måske en stalling, som jeg mistede sidste år (2015). Jeg håber, at vi kan holde traditionen i hævd, for vi hygger os meget ved åen - bålet og den varme suppe. Bumle og Brem jeg kommer igen til næste år.

Det høre med til "historien", at jeg er født i Varde, men forlod byen for at studere på Odense Teknikum. Og efter endt studie bosatte jeg mig i Køge. Jeg flyttede tilbage til Varde igen, efter jeg blev pensioneret, for Varde Å med de store laks havde en vis tiltrækning på mig. Dem kendte jeg jo fra min barndom.

Foto & Tekst: Jørgen

"FANGERNES" egen beretning fra Varde Å april 2017

P pladsen ved "Brune Banke", hvor suppen
    varmes og indtages ved bordet med bænke.
    Et praktisk sted for der er ikke langt til bilerne.
    2017 april Varde Å

Anno 2017: I 2017 tog fruen og jeg igen til Henne Feriecenter på det tidspunkt, hvor der var fiske premiere i Varde Å. Som sædvanligt havde Bumle, Brem og jeg aftalt et mødested ved åen, hvor vi skulle spise suppen efter endt fisketur.

Vi ville fiske ved "Brune Banke" og begyndte ved skoven for så at fiske nedstrøms til hængebroen. Vi affiskede hver en "afkrog", men uden held, på nær et par små abborer. På vores tur mødte vi dog en fisker fra Varde, som havde held med en stor, pæn laks på lidt under 10 kg.

Efter 4 timers fisketur meldte sulten sig og vi gik tilbage til bilerne for at rigge grillen til. Det var nu ikke grill mad, som vi skulle have, men en kraftig og "Hot" oksehalesuppe, som jeg havde lavet hjemmefra. Se min opskrift Nr. 111.

Foto & Tekst: Jørgen

"FANGERNES" egen beretning fra Varde Å juli 2021

Havørred på 85cm og 7,5kg - kondifaktor 1.22 efter Fuller
    Havørred på 85cm og 7,5kg - kondifaktor 1.22
    Der var taget et bid på den øverste del af halen
    2021 Varde Å

Anno 2021: Som nævnt ovenfor er jeg født i Varde, men i 2021 flyttede jeg til Varde og begyndte for alvor at fiske i Varde Å og i de omgivende vande. Derfor dækker overskriften hele 2021 og ikke blot premieren i april, så nu kan jeg fiske med mine fiskevenner Bumle og Brem hele året, når nu vi har lyst.

Vi har været på mange fisketure inden det lykkedes mig at fange en "tyksak" af en havørred på 85 cm og 7,500 kg, hvilket giver en konditionsfaktor på 1.22 efter Fuller. Bugomkredsen var hele 50,5 cm, og med længden og bugomkredsen indsat i vægtformlen V=L*O*O/28,9 [gram] - V=85*50,5*50,5/28,9 giver det en beregnet vægt på 7,501 kg. Spot on, som man siger.

Der var taget et lille bid på den øverste del af halen. Det kunne tyde på kontakt med en sæl / odder - eller måske en skarv / mink i ørredens unge år. Der var ingen sår at se, for halen var helet fint op igen.

Foto & Tekst: Jørgen Dato 21. 07. 2021

"FANGERNES" egen beretning fra Varde Å august 2021

Med kvier og køer som tilskuer. Lax 61cm og 2,47kg - kondifaktor 1.09 efter Fuller
    Med kvier og køer som tilskuer ved "Brune Banke"
    Lax 61cm og 2,47kg - kondifaktor 1.09 efter Fuller
    2021 Varde Å

Anno 2021: Sikken en fantastisk fiske uge vi havde i uge 31. Jeg fiskede sammen med Walter på stykket "Brune Banke", men vi havde hverken set eller mærket noget, så vi besluttede at sætte os ned på engen og spise frokosten med disse tilskuer i baggrunden. Få sekunder efter vi havde sat os ned og fået madpakken pakket ud, skete der dette.

Lige bag ved os sprang en stor laks ud af vandet og landede med et stort plask. Vi greb fiskestangen og begyndte at kaste efter laksen. Jeg lige ud for, hvor vi havde set den springe. Walter gik 20 meter opstrøms og efter et par kast, sprang en stor laks ud af vandet - et split sekund efter sprang endnu en større laks ud af vandet, så begge laks var i luften samtidigt - 3 sekunder efter sprang en lille laks/ørred op gennem grøden og ud af vandet. Walter kastede langs grødekanten og lige pludseligt smellede det. Den store laks havde bidt på krogen. Jeg sprang til med nettet og stod klar til at hjælpe ham. Efter en længere kamp med laksen, besluttede denne at gå direkte ind i grøden, hvor den fik rystet spinneren af. Nå! den skulle alligevel genudsættes, for den var vel ca. 1 meter.

Jeg fik dog en havørred senere på ugen. Den målte 48 cm og vejede 1,6 kg. Konditionsfaktor på 1.45 hvilket er meget flot - en fed havørred til "Røg". En gedde blev det også til men for lille, så den blev genudsat.

Tekst: Bent - Foto: Walter

Efterskrift: Jeg tog nogle dage senere tilbage til åstedet og fik denne laks på 61 cm og 2,470 kg med en konditionsfaktor på 1.09 efter Fuller. Jeg havde stået og fisket nogle minutter og pludseligt, da min spinner landede på vandet, sprang laksen ud af vandet. Jeg så en "bølge" efter laksen ind til egen bred, ventede et minut og kastede længere opstrøms. Kom til stedet, hvor laksen var svømmet ind under grøden, bed denne på spinneren. Laksen var den lille laks fra ovenstående episode. Måske?

Tekst & Foto: Walter

"FANGERNES" egen beretning fra Varde Å august 2021

Havørred 76cm og 5,7kg med kondifaktor på 1.298
    Havørred 76cm og 5,7kg
    med kondifaktor på 1.298
    2021 Varde Å

Anno 2021: En dejlig skøn morgen i juli gik jeg til Varde Å ved otte tiden og som det ses på billedet, begyndte jeg ved omfartsvejen øst for Varde. Da jeg havde fået rigget til, opdagede jeg, at mit net lå i bilen. Jeg havde fuldstændigt glemt det. Nå! men jeg har flere gange været der uden fisk, så det betød vel ikke noget.

Fiskeriet begyndte lidt i klokken ni og efter nogle minutter kom hugget. En meget stor fisk var på krogen - opførte sig som en havørred, kom til overfladen og rullede sig rundt flere gange.

Efter fem minutter kom der to pensionister fra VSF, som havde været til morgenkaffe i klubhuset. De havde set flex på stangen og plask i vandet. Jeg spurgte venligst, om jeg kunne få hjælp til at nette fisken. Det var Vagn, som sprang til med nettet, og han kunne se, at det var en stor og flot havørred. Han fik ørreden op og ønskede tillykke med fisken.

Tak til Vagn for hjælpen.

Tekst og Foto: Walter Dato 24. 08. 2021

"FANGERNES" egen beretning fra grill- og fiskeaften ved Hodde Sø august 2021

Vores årlige Grill Aften ved Hodde Sø
    2021 Varde Å

Anno 2021: Hvert år i slutningen af august finder vi en skøn aften, hvor vi holder en grill aften ved Hodde Sø. Men i år skete der noget særligt. Hvorfor ser Bent så trist ud? Det vil jeg prøve at fortælle her.

Sidst på eftermiddagen afhenter chaufføren os med alt udstyr og køre os til skuret ved Hodde Sø. Bent, Brem og jeg rigger grillen til, dækker bord og gør fiskestængerne klar til "kamp". Når grillen er tændt, skal der være mindst en mand til opsyn, så det blev Bent, der fik første vagt. Brem og jeg gik til åen for at fiske en times tid. Vi fiskede de 4 sving af uden resultat, for derefter at vende op til skuret, så Bent kunne prøve lykken.

Det var ved skumringstid, at Bent gik til åen. Han startede i svinget lige neden for den lille bænk på bakken. Brem og jeg fik knappet et par øl op og lagt Spare Ribs på grillen, så de kunne være klar til Bents hjemkomst. Efter 10 minutter ringede Brems mobil, det var Bent, der bad om hjælp til at nette en laks på mindst 10 kg. Vi styrtede af sted til åen, hvor Bent sad og så "Slukøret ud". Her er, hvad der skete efter Bents udsagn:

"Jeg var lige begyndt at fiske og efter få kast, kom et meget kraftigt hug i stangen, som indikerede en stor fisk. Åen er meget smal på dette sted, men med en kraftig strøm så fisken kom mod egen brink. Jeg kunne så selv nette fisken med mit net med den lange stang. Troede jeg? For da laksen - det nåede jeg lige at set, at det var - kom i nettet, blev det så tungt, at net og laks røg i vandet. Her sad jeg så, da Brem og Walter kom til undsætning."

Efterskrift: Jeg efterlyste mit net på Facebook og få dage efter, fik jeg besked om, at en fisker fra VSF havde fået mit net på krogen - dog uden laks. Jeg hentede mit net i Grindsted og humøret var så oppe igen. Stor TAK for det.

Tekst: Bent & Walter Foto: Brem

"FANGERNES" egen beretning fra Varde Å september 2021

Laks 65 cm og 2,650 kg med kondifaktor på 0.965
    Laks 65 cm - 2,650 kg - kondifaktor på 0.965 Havørred 54 cm og 1,65 kg med kondifaktor på 1.048. Den blev gravad efter en opskrift på Walters website. Det var godt nok ikke en laks, men en havørred kan være ligeså god at garvad
    2021 Varde Å

Anno 2021: Nu var der gået flere uger siden Walter og jeg havde været på fisketur sammen. I mellem tiden havde Walter fanget endnu en stor havørred ved omfartsvejen, så nu måtte det være min tur. Vi havde bestemt os for sandfanget, men på modsatte bred, hvor sandet ligger. Vi mødtes tidligt morgen og det skulle vise sig at blive årets varmeste dag. Forventningerne var ikke store, men madpakken var smurt, så det var bare om at komme afsted.

Vel ankommet til P-pladsen, riggede vi til og spiste vores "Håndværker med ost". Gik ret ned til åen og fiskede alle brinker af helt op til skoven - uden at se eller mærke en "fisk". Vi havde aftalt at mødes i svinget kl. 11.00 til en snak og en tår at drikke. Et fantastisk sted med træer, som giver god skygge og en stor væltet stamme, som fungere som bænk. Det var lige noget for Walter. Vi blev enige om at køre til dambruget, hvor der er borde og bænke, så kunne vi spise madpakken der.

På vej tilbage kom vi forbi stedet, hvor Walter fik sin store havørred og han foreslog, at jeg lige skulle tage nogle kast og se om der var held. Efter nogle få kast kom så hugget og så tog fanden ved "fisken", ud midt i åen mod modsatte brink. Walter kom til og hjalp med at nette laksen. Jeg skulle jo nødigt miste både net og laks, som var det, der skete ved Hodde Sø præcis for en måned siden. Laksen blev målt og vejet: 65 cm og 2,650 kg med en kondifaktor 0.965 efter Fuller.

Tak til Jørgen for hjælpen.

Tekst: Bent & Foto: Walter

"FANGERNES" egen beretning fra Varde Å Premieren april 2022

Oksehalesuppe og en gedde fanget af Bent
    Oksehalesuppen varmes og Bents gedde afkroges
    til genudsætning. Gedder er fredet i april måned.
    2022 Varde Å premieren 16. april

Anno 2022: Så blev det endeligt tiden, hvor premieren i Varde Å skulle løbe af stablen. Traditionen tro var der igen Hønsekødssuppe med Kødboller den første dag og Hot Oksehalesuppe anden dagen. Vi valgte derfor et sted at begynde fiskeriet, hvor der var bord og bænke i nærheden af parkeringspladsen. Bents nyindkøbte gasapparat skulle stå sin prøve. Det gjorde den med stor tilfredshed.

Vi var igen alle tre samlet til fiskeriet - Bent - Brem - JW. Ved åen delte vi os, Bent gik nedstrøms mod Varde Sommerland, Brem og jeg gik opstrøms mod "Vagtborg".

Vi havde aftalt et klokken 11 møde, hvor vi skulle mødes til en kaffetår / kop øl, så vi kunne tale om fiskeriet. Ingen af os havde fanget fisk indtil da. En varm kaffe med en "Håndværker med ost" frembragte nyt mod til fiskeri til klokken 13 suppe.

Bent havde set en fisk jage omkring Varde Sommerland, så han besluttede at gå til stedet og prøve lykken. Der gik heller ikke mange minutter inden han havde flex på stangen. Brem var tæt på, så han gik hen for at hjælpe med at nette "laksen". De blev lidt slukøret, da "laksen" kom til overfladen, for det viste sig at være en gedde i god stand. April er højsæson for yngleperioden og derfor er de fredet indtil 15. maj. Gedden blev målt til 70 cm men ikke vejet. Vi vejer ikke fisk, der skal genudsættes.

Efter lidt "snak" om fisken besluttede vi at fiske opstrøms til stien mod P-pladsen, for nu var det tid til at varme suppen. Det kunne godt tage en time med det gamle primus apparat. Vi blev noget overrasket over, at suppen blev varm kun efter et kvarter. Et godt køb Bent.

Tak til Bent for billederne.

"FANGERNES" egen beretning fra grill- og fiskeaften ved Hodde Sø 2022

Oppakningen til grill- og fisketuren ved Hodde Sø
    Grill- og fiskeaften ved Hodde Sø 16. september 2022

Anno 2022: I år blev vores grill- og aftentur til Hodde Sø afholdt en måned senere end vi plejer. Det var fordi, vi var en uge i Båstad og fiskede i Stensån. Fiskeriet kan ses og læses på siden Stensån Sportsfiskerforening.

Bent havde som sædvanligt pakket alt grej til Grillen og sørget for grillben og pølser, Brem kom med rødvinen og jeg med kolde øller. På billedet ses vores oppakning og vi venter blot på chaufføren Mr. Jan.

Vi kunne godt mærke at temperaturen var noget koldere end sidste år og at mørket faldt tidligere en det plejede. Det værste var den stride vind, som kom lige ind fra vest. Bent havde et stort regnsjal med, så det fik vi sat op og det hjalp meget på hyggen.

Vi delte os som vanligt i hold, for der skulle være en tilstede ved grillen, men vi fik ingen fisk ej heller så nogen hoppe i åen. En far og søn kom forbi, de havde fisket fra Hodde broen og opstrøms til søen. Bent talte med dem og sønnen havde mærket to fisk, hvor den ene var kroget nogen tid, inden den slap fri.

Vi sluttede ca. kl. 22:00 og "kors", hvor det bliver mørkt uden måneskind.

"FANGERNES" egen beretning fra grill- og fiskeaften ved Hodde Sø 2023

Grill- og fisketuren ved Hodde Sø 2023
    Grill- og fiskeaften ved Hodde Sø 18. august 2023

Anno 2023: I år blev vores grill- og aftentur til Hodde Sø afholdt i august måned som vi plejer. Det var fordi Båstad fisketuren til Stensån, var senere i september. Fiskeriet kan ses og læses på siden Stensån Sportsfiskerforening.

Vi kunne godt mærke, at temperaturen var noget varmere i år og at mørket ikke faldt så tidligt.

Bent havde besluttet, at han ville blive ved skuret og passe grillen, så Brem og jeg kunne tage på fisketur i en times tid. Resultatet var yderst nedslående, ingen fisk.

Vi sluttede lidt efter kl. 22:00 i bæld mørke, da der ikke var måneskind denne aften.

Ned

Husk at sende mig flere fiskeoplevelser

Jeg venter på nap

Her er så plads til flere fangster med en tekst

Tilbage til siden, hvor du kom fra.

NB: Brug ikke funktionen hvis du har klikket på ned, så køre du i ring. Scroll kan bruges.